Isnin, 31 Oktober 2016

Tido pon ada style_aishhhhhh

Assalamualaikum....

Pagi tue...sebelum nak pergi kerja....
CJ & Cik Abang dah siap2 dah...tunggu anak dara nie bangun....

Sekali tengok Cik Adawiyah tido cenggini....
mak aiii....ada style tue.....


Bagi salam....panggil nama....ada gerak ...
tapi biasalah (lau malam tido lewat memang liat sikit nak bangun pagi)....
lau tak Cik Adawiyah bangun dengan muka ada senyum....siap gelak2 lagi....

Nie kes tido lewat ler ...CJ ajak tido awal...x nak katanya....
nak main lah....nak tengok TV lah...macam2 peel nya....

memang cenggini ler pesen tido nyer....
lau di alih sikit...mula lah...marah kat Ibu & Ayah ...
aisshhh.....CJ tengok lenguh kepala tue  tido macam tue...

ada bantal pon tak lekat nya.....
ganazsss sangat tido nyer....
huu2...


nanti lau ada Adik cam aner ler nanti.....
opss.....







 Psstt:- time kerja bangun lewat.....time cuti bangun awal plaks.....cik adawiyah niee.....





Rabu, 26 Oktober 2016

Hamboiiii.....

Assalamualaikum....

Senin baru nie cuti sempena Hari Keputeraan Sultan Pahang...
so seluruh Pahang bercuti....
yahoooo.....

Sebelum tue CJ ngan Cik Abang & Cik Adawiyah balik Dungun....(hari Ahad)....
kira esok tak kerja lagi...kira siyok ler....
bleh santai-santai kat rumah kan...

Nie pic lepas singgah rumah mak....
CA nak pekena ABC ...CJ pon sama....nak pekena Cendol....
tapi tuk Cik Adawiyah nak minum apa yer...

ABC tak leh coz der letak susu cair & kacang2 bagai....Cendol penah bagi....tak suka
last-last mintak ais kepal + sirap....
haaa2...suka ngattt....
lagak macam orang dewasa jerk....

tengok lah tue....
sampai habis ais kepal tue....



Muka ada senyummmm.....dapat minum macam Ayah & Ibu...


Pengaruh Upin & Ipin ada jugak nie....
tapi Upin & Ipin suka minum air ABCD kat kedai uncle Muthu...tapi Cik Adawiyah tak leh minum ABCD ......ais kepal pon boleyyyy....



Dah habis minum....sengih sampai balik rumah....
suka ngatt lah tue....
siap tanya ayah lagi.....
bila plak nak minum lagi nie ayah....

Ayah cakap nanti hari cuti ...kita minum lagi....
.....
ok...





 Psstt:- Kedai ABC dekat ngatt ngan rumah...apalagi...pantang nampak ler....suh singgah...huuu2







Khamis, 13 Oktober 2016

Rumah kecik itu RUMAHKU_...

Assalamualaikum....

8/10/16 (Sabtu)

Maka bermula lah episod baru bagi Mak & Ayah Cik Ja.....
Dah start berpindah barang kerana dah tak tahan dengan debu, pasir merah, udara pon dah tak selesa, bising dengan kerja-kerja timbun tanah yang tidak tahu sampai tinggi mana mahunya....

Walaupun rumah nie kecik bagi setengah orang...tetapi ianya amatlah besar jasa buat keluarga Cik Ja
Mak & Ayah membesarkan 4 orang anak termasuk Cik Ja (anak yg ke-3)...dari kecil (2 orang lahir di Terengganu CJ & Abang) manakala 2 orang lagi (Kakak & Adik) lahir di Kuantan, Pahang...

Biarpun CJ & Abang lahir di Trg, tapi kami 4 beradik membesar di sini.....
dari kecik hingga dewasa...sehingga lah kami 4 beradik berkahwin.....mempunyai anak
(Abang - 4org, Kakak - 3org, CJ - 1org, Adik - 2org) dah 10org cucu Mak & Ayah.....

Memang Mak & Ayah bab tanggungjawab tangg menjaga anak2 dah lepas coz semuanya dah berkahwin....memasing ada rumah sendiri...keluarga sendiri...tapi walau macamana pon tetap akan cari Mak & Ayah jugak kan....

Kekadang time cuti ..mesti kat rumah Mak & Ayah penuh dengan kami adik beradik...
masak lau special...makan reramai2....lepas tue...time waktu petang buat kuih....
tak kisahlah kuih pepe pun....janji wat makan2...letih memang dah biasa...tetapi seronok....
boleh kumpul reramai rumah mak.....
Yelah memasing kerja.....hanya waktu cuti sahaja dapat berkumpul kat rumah Mak & Ayah...

Tue x termasuk dengan sedara sepupu sepapat yang datang bertandang....sekali sekali dorang akan datang jenguk Mak & Ayah bertanya khabar....tido kat rumah 2malam pass tue balik....

Kekadang jiran2 tetangga datang menyembang petang kat luar rumah sambil di hidangkan air teh 'o' panas serta kuih2....menghadap laut....menghirup udara petang...(masa nie tak lagi...projek2 @ kren bagai).....memang nyaman ......arghhh.....rindu suasana nie....

Tapi itu dulu....memang tak dapat CJ putarkan masa kan....
nak tak nak...hidup mesti di teruskan walau apa pun yang datang......
pasrah & redha.....hanya memori yang masih terpahat di hati.....
pepe pon CJ bersyukur kerana...sempat jugak Cik Adawiyah merasa kehidupan Rumah Kecik ini....
Rumah Nenek katanya.....rumah itu jugalah Ibu di besarkan yer sayangggg.....

Rumah Kecik itu banyak kenangan buat Ibu.....
Bukan hanya kenangan manis sahaja.....kenangan pahit...masam....masin semuanya ada...
Ibu rindu dengan Rumah Kecik ini.....

Biar pon Rumah Kecik, tapi tak pernah sunyi.....
ada jerk tetamu yang datang....sedara sepupu sepapat....silih berganti....
pernah ritu....CJ bersungut kat Mak & Ayah.....dari pagi hingga ke petang...ada jerk orang datang bertandang...jenuh nak wat air...huu2...

Ayah cakap....nak buat macamana...rumah nie orang suka datang bertandang...
walaupon rumah nie kecik...tapi orang suka datang....biarlah rezeki kata Ayah...
Dulu CJ memang x faham apa maksud Ayah......
Yang CJ tahu....CJ penat nak layan wat air...(penah gak membebel dalam hati, orang nie tak tahu ke tuan rumah dah letih nak melayan wat air bagai....)....
baru jerk lepas basuh cawan...dah tercantik tersusun kat rak tue.....
tetiba dengar orang bagi salam......haduuuussss.....baru nak rileks skit.....
tue masa CJ tak kahwin lagi.....nak tak nak kena lah wat air bagai....lau der kerepok...hidangkan sekali.....

ermm cenggitu ler....keadaan rumah kecik ini.....
sekarang dah tak ada semua itu.....


Nie pandangan SISI.....
dulu masa kenduri kahwin CJ....rumah kecik ini di cat warna PUTIH....tetapi sekarang dah pudar dimamah usia perkahwinan CJ......dah 9 tahun CJ berkahwin.....
lama dahh kan...


Nie pula pandangan DEPAN...
Kelihatan anak sedara CJ yang duduk di kerusi kat luar....
ruang di  luar inilah selalu nya tempat kami anak beranak berborak....bergelak ketawa...bermain....
jika sedara sepupu sepapat datang memang tak muat lau nak duduk....memasing2 nak amik udara kat luar....sambil berbual bertemankan air teh '0' panas.....(itu minuman WAJIB)...hee2..



Nie pula pandangan BELAKANG...
nampak tak garisan anak panah tue....
hari-hari lori keluar masuk...timbun pasir...
tue tak tahu berapa kali dah timbun tue.....nie pon dah tinggi....
kalaulah musim hujan tak berhenti...memang aliran air tak mengalir.....
nak tak nak akan masuk jugak kat belakang dapur rumah mak....
Mak dah tak boleh bukak tingkap langsung....
mahunya hari-hari kena sapu debu.....kat lantai tak sah cakaplah....
sapu sapu....nampak pasir merah.....alahai...memang tak selesa ler....


Nie pandangan BELAKANG Dapur mak....
kalau dulu...hanyalah rumput menghijau sahaja...tapi sekarang...
tengoklah....hanya pasir merah ....
jiran sebelah rumah mak tue...pon kena jugak....tapi tak ketara macam rumah mak nie hah....


Nampak tak garisan anak panah yang kat terpi pokok tue...
yang zink color biru tue....
tue yang 1st projek.......habis ditutup...pandangan laut kat depan rumah...
yang pokok-pokok semuanya di tebang...semata-mata nak tutup dengan zink biru nie...
bila time cuaca panas...memang terasa bahangnya....& udara dah se nyaman seperti dulu....
bagi projek nie....selalu kren keluar masuk...bawa batang paiplah...besilah...simen lah....macam2...



Yang bertanda dengan batang pokok tue adalah tuan tanah kedaunggg...opsss...
yang nie projek lain plaks...tak sama dengan projek kat depan pantai tue....
Nak x nak memang bahagian Dapur rumah mak kena....dah perlu di robohkan....
tetapi Ibu rumah (means yang kat depan tue) tak ada kena mengena dengan tuan tanah...kerana itu adalah Tanah Kerajaan....(memang Kerajaan takkan usir penduduknya tanpa ada pampasan @ bagi rumah lain)...tapi nak tak Mak & Ayah terpaksa berpindah jugak.....

Dah bermacam2 borang permohonan di isi untuk mendapatkan rumah mampu milik @ kos rendah tetapi....hampa.....tak pernah ada jawapan....walau pon Mak & Ayah dah menetap kat sini berpuluh2 tahun......
Nak salahkan siapa bagi hal ini......Kerajaan kah ? Penduduk kat situ kah ? Tuan tanah kah ?
arghhhh.....bikin serabut sahaja.....walhal hal nie tak pernah selesai....
cuma boleh CJ kata....yang mana lebih berkemampuan...mampu miliki rumah kos rendah berunit (walhal dengan status kewangan sepatutnya beli rumah yang mahal)....& bagi yang rumah murah @ kos rendah hanya untuk yang kurang berkemampuan ......itu baru ADIL bukan ?

Nie tak ....maaf cakap....orang KAYA...boleh beli rumah MURAH & berunit2...untuk dijadikan ASET & buat SEWA kepada yang tak mampu....manakala yang ingin memiliki rumah mampu milik tak dapat sebab dah habis di JUAL @ dah PENUH katanya.....
(salah siapa sekarang nie.....pihak yang meluluskan ker ?)....bagi pihak pemaju memang bukan hal dia dah....janji projek perumahan dapat pulangan....samada orang itu layak @ tidak itu bukan masalah bagi pihak nya....kan ?.....

Maaflah bagi terasa jika CJ berkata seperti ini.....
kekadang CJ tak faham sistem @ prosedur untuk memiliki rumah nie.....
arghhh...bikin serabut lagi erkkk.....


Nie sebahagian dari projek Tuan tanah....
nak dirikan Kondo katanya....(di sewa & di jual)...pada sesiapa jua....
Jika korang mampu dengan harganya....beli lah....
jika tidak mampu.....hanya...MAMPU TENGOK ajer bukan...
dan kat sinie siapa yang mempunyai wang @ KAYA nak senangkan cerita....
anda boleh tinggal di sini....(agak2 siapalah yang KAYA setakat kalau bukan kaum satu lagi)...
CJ bukan nak kata suka berpuak-puak @ diskriminasi...tapi realiti begitulah....

Kaum Melayu...anak jati kampung...semuanya harus berpindah....& di beri rumah yang nung jauh di pedalaman (itu pun jika permohonan di LULUSKAN, jika tidak...duduk menyewa ler seumur hidup)......
dan Kaum lain yang akan jadi penduduk di sini......Kampung Tg. Lumpur & Kampung Teluk Baru hanyalah tinggal kenangan.....
kalau dahulu majoriti.....Kaum Melayu yang menopoli di kawasan sini....dan hanya beberapa kerat Kaum Cina (derang pon membesar di sini...sampaikan pandai cakap melayu....tak pelat langsung...ada jugak yang dah meninggal kat sinie).....

Nanti CJ tak tahu kaum mana yang akan menopoli kawasan ini.....
tunggu lah 5@10tahun akan datang (walau sekarang dah sikit2 projek masuk).....
huuu2...

Nampak tak....masih ada lagi rumah penduduk kat situ yang masih menghuni di kawasan nie....
sikit sikit...di tarahnya....di robeknya kawasan yang dulu nyaman....harmoni....
sekarang....arghhhh.....
bila di tengok banyak kali gambar...geram, sedih, kecewa pon ada......

Mahunya tak touching kan....rumah yang banyak kenangan....
kawasan rumah yang selesa....nyaman....

Maaf..rinie terpanjang plak entry.....





 Psstt:- rumah yang selalu ada tetamu...adalah REZEKI bagi tuan rumah...kata ayah....










Rabu, 5 Oktober 2016

Tak lama dah....

Assalamualaikum....

Dalam beberapa bulan kebelakangan nie....area rumah mak & ayah sentiasa sibuk bebenor...
dengan kren lah...lori pasir lah...besi lah.....then rata-rata penduduk kat situ pon dah slow-slow berpindah kat lain....

Dulu ingat kawasan kat rumah mak tak adalah kena 'usik', @ lambat lagi tuan tanah nak amik kan..
last-last kena jugak....
Bukan nak kata kawasan rumah mak tue semuanya tanah orang....ada jugak tanah kerajaan...
dah bertahun-tahun Cik Ja duk situ (rata-rata yang duk kat situ memang atas tanah kerajaan)..& sekarang pon kerajaan ada bagi tawaran untuk bagi rumah kepada sesiapa yang menduduki tanah kat area situ termasuk rumah mak & ayah....

Memang Cik Ja di besarkan kat situ...dari sekolah tadika hingga ke Menengah.....sampai semua adik beradik Cik Ja dah kahwin ...rumah mak & ayah masih lagi utuh seperti mana kasih sayang mak & ayah....bermacam-macam kenangan manis, lucu, pahit, sedih semuanya silih berganti....
arghhh....sapa laks yang kupas bawang nie.....haduss......
maaf  Cik Ja ter'emo lakss....
mahunya takkan....tempat jatuh lagikan dikenang...inikan pula tempat bermanja......

Kalau dulu, heboh pasal nak wat projek resort & hotel (berjuta2 dengar) yang nak di bina depan rumah mak & ayah (depan tue adalah pantai..laut)...memang pemandangan cantik....Laut China Selatan.....dan sekarang nie projek tue dalam pembinaan.....
dah tak ada lagi lau yang sentiasa menjadi peneman di kala waktu petang....
habis ditutup dengan zink biru....pokok-pokok yang ada kat situ dah bertahun2 (walau tuan pokok dah meninggal) tapi pokok2 kat situ masih utuh.....dek kerana pembangunan.....pokok2 terpaksa di tebang.....alahaiiiii.....







tue masa dalam bulan Aug'16....baru lagi.....then masa nie derang tak letak lagi zink kat depan tue...masih boleh tengok lau lagi...tapi sekarang dah jadi biru mata hitam ku....huuhhhhh....

dan lepas tue ada lagi......kat belakang rumah mak & ayah dah rancak lori2 duk menimbun tanah2 tuk bina Kondominum kata si Tuan Tanah.....
nak di jadikan citer....kat dapur tue kena lah sikit tanah si tuan tue....nak tak nak memang kena roboh separuh rumah mak & ayah tue....
walaupon tuan tanah x cakap suruh robohkan bila-bila...tapi bila dah hari2 lori keluar masuk kat belaakang rumah mak......dah duduk pon dah x senang kan...

huuu2....nnti cik ja sambung lagi....
tetiba der keje laksss.....











 Psstt:- lepas nie dah tak leh nak lepak2 kat rumah mak & ayah....tak leh hirup udara petang2...tak leh tengok lau dah..tak leh main pantai dah....tak leh main pasir dah.....
arghhhh......kembalikan kenangan itu...pleasezzzz...