Selasa, 30 September 2014

Sama tak...tak sama...sama tak....tak sama...

Assalamualaikum...

Pening tak ngan tajuk kt atas tue...heee3...
cuba baca laju2...bunyi macamana....hahahhaha3...

Ullos tgk tue...gigih kan me....
yelah dh penat wat paperwork...selingan sekejap kan...lau idok hijo mata me....

Nie pic mmg sweet....sblh kiri (gaun merah) itu me masa umur (*dlm 2@3thun kot..tak brape igt..lupa nk tny mak)....sblh kanan (gaun bunga2) anak dara me Nur Adawiyah (*masa nie lau tak silap dlm 3@4bln mcm tue...masa nk raya...)


Ikutkan mmg tak sama cuma yg sama Jantina..pompuan gitew kan..
bab rambut mmg out ler...coz me dlu2 curly *nk sebut kerinting...pnjg sgt kan*...
Adawiyah nmpk gaya straight cut....ikut rambut cik abang....hee3...
Muka me tgk mmg tak sama....coz rata2 tegur Adawiyah mcm muka Ayah (cik abg )....
tak kisahlha ikut muka sapa2 pon kan...janji Adawiyah sihat n jadi anak yg berguna kan...kan...
mudah2an.....


ok daa..

7 Bulan sudaa.....alhamdulilah

Assalamualaikum....

Syukur....syukur....alhamdulilah....

27.9.14 - Genap 7bulan Nur Adawiyah.....sekejap jerk....dah besar nak ibu....sekarang nie Adawiyah dh pandai meniarap...cubaan nk merangkak pon ada....slow2 ler sayang



Skrg nie lau duk kt walker kemain laju jerk.....takut laks ibu nengok nyer...tak kira dah apa benda kt dpn tue...langgar jerk...kuss semangat...nasib kt dlm rumah nie tak ader sofa2 bagai....kosong-kosong bak kt najwa latip...kih3...

Ibu doakan Nur Adawiyah jadi anak yg solehah...hormat orang tua....& jadi anak yg berguna..in sha allah..mudah2an...amin2..


ok daa..

Jumaat, 26 September 2014

Buleh caya ker ?

Assalamualaikum....
Me muncul lagi....haaa3
Kopi...saper yg tak suka minum....rugi wooo..coz me mmg pengemar kopi...
nie ader artikel tentang rahsia kopi....check it out...

SHUHADA MANSOR kongsi rahsia di sebalik jenis kopi yang digilai ramai. Setiap satu daripadanya terselit karakter berlainan dan mari kita kaji mana satukah antaranya ada kaitan dengan diri sendiri
Kajian yang dijalankan oleh ahli Psikologi dan Kesihatan Mental terkenal Los Angeles, Dr Ramani Dursuvula terhadap 1,000 penggemar kopi mendapati mereka yang gemar mengambil minuman ini mempunyai sikap dan personaliti yang hampir serupa dengan jenis kopi sama.
Latte
Foto
Kopi jenis latte lebih ringan rasanya kerana dicampurkan dengan krim atau susu. Bau kopi yang kurang pekat ini dikaitkan dengan individu yang suka membantu orang lain walaupun situasi itu akan menyusahkan dirinya. Kepada mereka yang sukakan kopi ‘tanpa kafein’ pula mempunyai personaliti obses terhadap sesuatu yang digemari tidak kiralah jenama atau idola.

Presso

Kajian mendapati bagi penggemar kopi jenis espresso, mereka dipercayai memiliki karakter peramah dan cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Dipercayai, seorang penggemar kopi jenis ini berpewatakan setia dan ia adalah istimewa kerana personaliti itu sukar ditemui pada zaman sekarang.


Cappucino

Pengemar kopi jenis capuccino biasanya dilihat sebagai seseorang individu yang baik hati. Namun begitu, anda juga gemarkan semua benda dalam keadaan sempurna, bak kata orang ‘perfectionist’ atau individu yang penting kesempuranaan dalam semua hal. Karakter ini boleh membawa masalah jika keadaan tidak seperti diharapkan.


Kopi ‘O’

Mungkin kopi jenis ini boleh dikatakan minuman biasa ramai orang. Mudah didapati di mana saja selain rasa yang kuat buatkan ada yang menggilainya sejak pertama kali mencuba. Bagi anda yang sukakan kopi ‘O’, dikatakan jenis yang suka kekalkan semua situasi dalam keadaan mudah. Selain itu, anda juga dipercayai penyabar, namun tidak suka membuat perubahan baru. Ada juga pegemar kopi ‘O’ pendiam dan suka bersendirian.


Frappuccino

Kepada mereka yang suka minum minuman air kisar (ice blanded), anda dikatakan seorang penetap fesyen (trendsetter) dan pastinya suka mencuba pelbagai benda baru. Dari segi kehidupan sosial, anda dikenali ramai tapi kadangkala suka bertindak melulu.


Kopi 3 dalam 1

Pengemar kopi segera dikategorikan sebagai seseorang yang paling sempoi dan terlalu bersahaja sehingga mengabaikan kerja. Ada pula sikap anda yang kurang mahir dalam melaksanakan rancangan yang telah direncanakan.

Jadi, selepas meneliti kajian ini, mana satukah kategori anda?        
#Harianmetro - 26/9/14
*Me suka minum kopi 3 in 1...KOPIKO LA...kekadang Kopi O...haaa..acaner tue...takkan asyik tertukar jerk karakter kan..lgpon lau kopi 3 in 1 nie...cepat..senang....n..sedddaapppp....ader umpphhh...

hee3..
*pe hal rnie sampi 2 entry skali kan...nmpok sgt preee kemain lgi....

Jangan di ucap selamat tinggal....

Assalamualaikum...

Rnie my bff a.k.a Rossa wanna dh last day...replacement dh ader, Linda a.k.a adik Rossa
kire ok ler kan....senang nk turunkan ilmu tue coz anak beranok bak kata owg...

Ikutkan Rossa tak nk resign lagi tpi apakan daya Rossa tgh peknen dh nk masuk 8bulan- Twins Boboy laks tue...
Rossa dh tak larat nk bawak perut kehulu-hilir kerana cpt letih...yelah masa me dlu2 peknen Adawiyah (tue bru 1org)...nie 2org....cayalah Rossa...



Me tabik spring pada sapa2 yg ada bby twins..peknen twins coz bkn sng nk jaga....baik masa peknen @ dh lahir kan...betul2 mencabar....kdg2 tue me terfikir yg selalu dgr peknen twins (2org)..lau twins (3org)..haaa...acaner rupa perut tue....inilah di katakan Allah Maha Besar...Maha Mengetahui....
lau dh ader rezeki tue takkan kemana kan....pepe pon kite harus bersyukur....jgn lupa ngan nikmat nyer...
(peringatan utk me juga)....

Me pon lau kena cr replacement nok cari sepusat sepusing...sng skit nk ajar
lau kena owg luar silap ajar sikit..sentap lah...kecik hati lah...nie snng lau nk sound2 direct2 pong kan..

A few somebody tak leh terima situasi mcmnie...niat kita nk ajar...tpi nk sentap2 laks ....terasa hati ...kecik hati apa kes kan.....kite dlu kemain owg ajar...mcm tue jgk @ pandai2 sendiri...

Mcmana diri nk maju lau kena mcm tue dh sentap kan....adatlah tue...


Nie lagu me tujukan buat my bff (-___-)....Jangan Di ucap selamat Tinggal kt me....coz nnti rasa nk nangis..wuawaaa....lps nie dh tak der teman tuk borak2..gosip2...soping2....rindu saat tue wehhh...

Tapi....bila fikir2 balik...walaupun me dh tak der opismate ....lps nie me buleh jumpa lagi My BFF coz
me akan berpindah rumah baru tak lama lagi....berdekatan ngan rumah my bff.....(^___^)....heee2..
sukoo2...

Mak aii...mood sudah bertukar...
yeszaaa..tak moh sedih2 daahh...

Nie 1 lg lagu buat Rossa....brape bnyk lagu daaa..



Lagu kenangan nie....buat semua kengkawan....
miss u all babeh...

Ok daa..









Khamis, 25 September 2014

Matahari....

Assalamualaikum...

Pepetang nie layan feeling lagu Hafiz-Matahari....bait2 mcm kena jerk...mcm kena jerk...

Layanzss.....








ok daa

Semoga di permudahkan...in sha Allah..

Assalamualaikum..

Rinie ayah kena jalani rawatan Endoscopy...kt Hospital Tengku Ampuan Afzan_Ktn
Semoga di permudahkan segalanya....amin2..ya rabbal al-amin

Nie pic masa raya baru nie (2014)...kt rumah arwah tok_kg.Losong Haji Awang_Trg

Apa itu Endoscoppy
  • Perlukah saya menjalani Gastroskopi / Kolonoskopi ?
Endoskopi (Gastroskopi dan Kolonoskopi) bagi mengenalpasti sebarang kejanggalan pada system penghadaman. Prosedur ini ialah satu kaedah yang mudah, cepat lagi selamat.

Endoskop merupakan satu tiub yang kecil, fleksibel dan mempunyai lampu dan kanta pada penghujungnya, membolehkannya melihat bahagian dalam esofagus, perut, usus kecil dan usus besar. Di samping itu, tisu yang diambil boleh diperiksa untuk kanser.

Gastroskopi

Ini merupakan pemeriksaan bahagian dalam esofagus, perut dan usus kecil. Endoskop dimasukkan melalui mulut dan kemudiannya ke esofagus, perut dan usus kecil. Pakar perubatan boleh melihat ke dalam serta mengambil cebisan tisu untuk ujian biopsi jikalau perlu. Sebarang kejanggalan dapat dikesan dengan kaedah ini termasuk inflamasi dan pendarahan (tidak dapat dilihat dengan kaedah lain seperti X-ray).


Indikasi:
  • Sakit epigastrik atau rasa tak selesa di bahagian atas abdomen.
  • Pedih Ulu Hati atau gastroesophageal reflux disease (GERD).
  • Helicobacter pylori dikesan semasa pengujian darah.
  • Mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser gastrik.
  • Susutan berat badan pada kebelakangan ini.
  • Mengesyorkan yang berumur 40 keatas membuat gastroskopi setiap tahun.
  • Memeriksa penyembuhan atau progress polips, tumbuhan atau ulser yang dikesan pada prosedur yang lepas.
Penyediaan gastroskopi:
pusat endoskopi
Berpuasa (jangan makan atau minum) sekurang-kurangnya 6 jam sebelum prosedur. Ubat bius diguna supaya anda dapat relaks dan ubat spray diguna untuk kebaskan tekak anda. Prosedur ini akan mengambil masa beberapa minit saja. Bila anda telah menyedar diri sepenuhnya dari prosedur ini, doktor akan menerangkan hasil laporan anda.
Jika biopsi diambil semasa prosedur, laporan biopsi akan disediakan dalam jangka masa 2 minggu. Laporan biopsi dan penerangan doktor akan dihantar kepada anda dengan pos berdaftar.


Kolonoskopi

Kolonoskopi membolehkan pakar perubatan melihat seluruh bahagian usus besar apabila kolonoskop dimasukkan melalui rektum. Indikasi untuk menjalani pemeriksaan kolonoskopi adalah seperti berikut :-

  • Pendarahan dari rektum (darah bercampur dengan najis).
  • Masalah sistem penghadaman seperti cirit-birit, sembelit dan sakit perut.
  • Sejarah keluarga yang menghidap kanser usus besar atau sebagai 'screening' untuk pesakit berumur > 50 tahun.
  • Untuk mengenalpasti sebab-sebab cirit-birit yang berlanjutan.
  • Untuk mengenalpasti penyakit Crohn's, Colitis atau Ulcerative Colitis.
  • Seseorang yang pernah menghidap penyakit polip usus besar.
                      * Copy n paste....me mls nk taip bnyk2......Sumber dr En.Google....



Rabu, 24 September 2014

Drypers Baby Club...

 Assalamualaikum...

Wah..free bebenor me kan...1 hari masuk 2 entry skali...yelah mcm me ckp ler....punya lah bnyk stori mori nk kena updated....

Nie kire time rajin ler....lau tak berkurun ler pic tue duk kat situ....huu3

Ullos nmpk tak beg tue.....beg lady bird....*rezeki jgn di tolak, musuh jgn di cari* owg tua2 ler ckp kan...
tadaaa...rezeki tuk Adawiyah....heee3...ibu nie excited bebenor...

Nak tahu acaner free gift nie...layarilah website nie ullos....http://www.drypers.com.my..
Ullos register jerk kt situ...coz Drypers akan bagi free gift nie tuk 50,000 yg terawal...*lau tak silap ler*


Dh pakai ritu...ok ler...ngam2 letak Pampers Brand : Drypers of coz lah kan...bju 2@3psg...sukoo2





Ullos tgk betapa rakus nyer bab membuka sampul...haa3...
Come n join us ullos...

Ok daa...


Pa&Ma-Sept'14

Assalamualaikum...

Entry bnyk berkodi2 (korang faham tak apa bondo tue...nie slang owg ganu...lau standard tue means...BANYAK2...hee3) dlm Folder....tpi tak sempat nk updated..acaner...

Nampak tak pic 1 & pic 2 tue...der persamaan tak ??..cer teka....
hee3...kalu korang dpt jawap, mmg korang terrer ler...salute yow...

Gini citer....malajah Pa&Ma mmg me tak pernah miss beli...every month ullos..tue tak termasuk ngan edisi Bumper lgi tue...hee3...peminat tegar nih..

Ritu me ada email psl peknen nie bagai...kire mcm share pengalaman ler.."Sharing is caring" coz utk pembaca2 di luar sana yg sedang mengalami situasi mcm me....
Me nk bagi support moral babeh...tpi me tak lah terror sgt....kadang2 down jgk dgn keadaan sekeliling kan...
whatever pon..semua nie terletak pd diri kita...samaada kuat @ tak.....

PIC 1

Maka mcm biasa ler...me beli Pa&Ma yg bulan Sept'14....belek punya belek..tertengok pic me & family..*mcm tak caya jerk....mcm tak caya jerk* haaa3...muka tergezut coz sblum nie tak penah kuar majalah....mesti korang dh dpt agak mcmana gupanya kan....haaa3....

   PIC 2

Nampak tak...haa3...baca lah smpi lebam....haaa3..
Nie cover Pa&ma tuk bln Sept'14..



Lau nk tahu per cer kt dlm tue cepat2 carik majalah Pa&Ma....(siap promote lgi tue)...hee3..

Ok da...




Selasa, 23 September 2014

Wat lek wat peace...

Assalamualaikum..

Fuhhh....semput...penat...letih...perasan bercampur baur...ini semua cobaan....pepe pon kena redho ler..
tpi bila kena bab peeling @ perasaan nie tak leh nk redho....

Nak wat lek wat peace buleh ler tuk jangka masa pendek.....lau jangka masa panjang acaner...terngiang2 kt ujung telinga tuuhhh...syohh3...pergi jauh2....mls nk fikir2 yg bukan2...

Lau kecik hati@sakit hati@panas hati@terasa hati wat lek jerk...buleh ke idok ? so far mcm tak leh wat kan...tpi tak per kita cuba hokey...

p/s : moral of stori.....wat lek wat peace....huuu3..


ok daa...


Isnin, 22 September 2014

#Dugaandemidugaan #bersabarlah...

Assalamualaikum...

Minggu nie minggu yg memenatkan....me ngan adik beradik me mmg tak lekang bertanya khabar ayah dgn mak coz memasing dh duduk asing2 lgpon memasing2 der komitmen tpi bila tiba bab ayh jatuh sakit memasing kena korbankan masa & tenaga.....

Jumaat baru nie ayh hampir2 nk jatuh dlm bilik air coz ayh dh gelap mata...nasib baik mak ada, tolong papahkan....lau tak..*tak nk fikir mcm tue* ...nauzubillah..

Kakak & abg ipar me bwk ayh pergi hospital tengku ampuan afzan_ktn tuk rawatan.....ayh kena duduk dlm wad permerhatian buat sementara waktu....me tak dpt temankan lagi coz jaga adawiyah n anak2 sedara me... adik me & nono der bermalam kt rmh kakak coz sng nk tinggalkan anak2...mak pon ada sama....

Ahad pagi baru confirm ayh masuk wad biasa....air dh masuk 6botol + ubt......me dtg tgk ayh...nmpk muka segar sikit lau tak kurus & cengkung jerk.....nie pon dh der selera skit2...alhamdulilah....lega nengok nyer...mlm minggu adik me temankan......then smlm cik abg plop temankan....lau ayh tak kuar wad lagi...abg ipar me plop temankan....kena bergilir2 mcm tue ler..

Me harap2 ayh cepat sembuh & nk der selera makan coz dh masuk 3bln ayh tak mkn nasi.....mudah2an....

ok daa....*pergi kerja masih ting tong2....ngantuk&letih...huu3


Khamis, 18 September 2014

Muah ciked....


Assalamualaikum...

Apa khabar kengkawan semua....me harap2 semua sihat2 ajer...
Rnie me nk stori mori psl Nur Adawiyah ngan cik abang..

Mlm minggu bru nie..me kuar g mkn....dah lama tak kuar datim mcm tue...dolu2 ader ler...
sejak der baby aktiviti mlm tue dh berkurang...slalu mlm2 mcm tue lepak rumah mak ler...

Nie pic lps mkn singgah kt Taman Esplande....amik angin jap..
tgk tue mcm2 pesen...

Dah pandai wat muka nie...

Tgk tue muka lps mkn...

Muka lps main sembur2...habis lencun baju

Muah ciked .......panjangnyer muncung....
Tak lama pon kuar nyer....lps mkn lepak jap ..trus balik rumah....santai2 kt rumah...
Adawiyah skrg dh masuk  6bulan lebih....dh pandai wat muka....pandai main sembur2....
macam2...


Ok itu jerk....daaaa..




Khamis, 11 September 2014

#praytoayah#semogacepatsembuh#

Assalamualaikum...

Ayh me kurang sihat sekarang nie....nasib ayh me boleh berjalan lagi...means utk kemudahan die kan...mandi, solat, dsb.. cuma tang makan tue ayh me tak der selera lgi.....dh cuba g klinik @ hospital...amik check sana sini...amik darah bagai....doc ckp tak der penyakit yg serius cuma ayh me suka merokok...ader skit simptom nk lelah mcm tue jerk.....tpi yg musykil me & adik beradik...tubuh ayh makin lama makin susut...selera pon dh tak der...

Nie pic terkini....tubuh ayah dah susut...
Nie pic tahun 2012...

nie tahun 2013 mcm tue rase...
Family me pon dh cuba Rawatan Islam Al_Syifa kt Permatang badak_ktn...alhamdulilah nmpk sudah beransur pulih....bukan per...baik rawatan moden @ Islam pon dh cuba iktihar...yg lain kite berserah pada yang Esa......me penah dgr owg kata....lau dtgnya penyakit sama ada teruk @ tak nie semua kifarah....iaitu penghapus segala dosa....mudah2an ayah kembali sembuh....rindu ngan coleteh ayah....kami rindu ayah...(nie mls nk citer lebih2 nie....mata dh berair)..

Ok....huu3..



Rabu, 10 September 2014

throw back..

Assalamualaikum..

Lama bebenor rasa me tak updated blog nie..
Nah rinie me kembali ngan citer2 ntah apa2 ntah...

Selama me tak der nie...me bz bebenor....
nie me wat combine pic coz sng skit nk tgk kan...
Me terowback skit apa yg terjadi ......tadaaa...

                                                                            PIC 1

Pic 1 - tak igt date bila tpi dlm bln Aug'14....beraya di rumah opis mate me dlu....Mimi Nazura kt IM
Me dtg ngan BFF me Pn.Rossa ngan family...
Mimi menjamu me & Pn.Rossa lauk tengahari...tak dan nk snap pic tpi mmg besh lauk-pauk nyer
sampai menambah cik abe me...hee3...rezeki jgn ditolak kan....
pepe pun tima kasih tuan rumah..lain kali jemput lagi taw...
*waktu nie Adawiyah kurang sihat (selsema & demam tpi tak teruk sgt)


 PIC 2

31.8.14 - Kenduri kahwin adik Pn.Rossa a.k.a Linda & Mat Yie...
me dtg bwk mak skali...g awal skit coz owg tak ramai kan....alhamdulilah lauk-pauk beshh....me & cik abe mkn smpi tak hinggat duniaa...haaa3..
Pepe pun Selamat Pengantin Baru dari K.ja sekeluarga...semoga berbahagia hingga ke Jannah..amin2..

PIC 3

Mlm minggu bawak Adawiyah jalan2 kt TC..coz sblum nie cik abe x bagi dtg coz Adawiyah kecik lagi...skrg dh besar skit...boleh ler....lau ikutkan mata tue dh mengantuk...tgk owg ramai terus bollat jerk mata tue...
hisshh....adawiyah....adawiyah...
seme pergi...adik & kakak me....seronok beronok....


PIC 4


27.8.14 - Adawiyah dh genap 6bulan..alhamdulilah dh besar anak ibu....skrg dh pandai meniarap..tpi tak pandai pusing balik lgi...tak apa...slow2 kan adawiyah...

Haaa...acaner berjela2 tak....
nk sambung keje plop....nnti der masa me updated lgi hokey....

ok daaa...