Selasa, 31 Januari 2017

Dah nak masuk Trismester 3....

Assalamualaikum....

Tak sah lau peknen tak tempek pic kan....
haaa2.....punyalah lama nak updated blog nie....
nie baru nak letak pic peknen....
apa daaa....

Maap ler bebanyak.....bukan Cik Ja tak rindu nak sembang2 kat blog nie...
almaklum sajalah....macam-macam dugaan yang melanda....
tapi pepe pun kehidupan mesti di teruskan juga....

Cuma yang baby 2nd nie memang tak dapat tengok tokki....&
Raya tahun nie pon tak meriah macam sebelum2 nie...

Cik Adawiyah pon dah tak lama nak masuk 3tahun...
besar dah anak dara ibu &ayah....

 Nie pic tengah x ready....cik abang dah snap...
cik Adawiyah plaks wat muka cenggitu...
aiyaaa......

ok one more snap pleazzee...
Done.....santek.....sopan jerk ...
nie time cuti bawak Cik Adawiyah jenjalan termasuk ler Cik Ja sekali....
plan nak balik kampung masa cuti CNY ritu....tapi tak jadi....
kita cuti2 kat sinie jelah ....
pun bolehhhh...







 Psstt:- x banyak pun pic yang 2nd baby....alaaa.....tak aci  kan...







Jumaat, 20 Januari 2017

Genap 7 hari...pemergiannya....

Assalamualaikum....

Genap 7 hari arwah ayah meninggalkan kami....
di kala waktu nie....teringat Cik Ja....
ramai kenalan2 arwah ayah datang menziarah.....

Maafkan Cik Ja kerana CJ masih lagi terasa detik2 terakhir bersama arwah ayah
Kami sekeluarga memang terasa kehilangannya....
Kerana arwah ayah suka beseloroh dengan anak2 mahupun dengan cucu2....
begitu juga dengan kenalan2 nya...

Arwah ayah jarang marah pada anak2, cucu2 mahupun kenalan2nya....
setahu CJ ....arwah ayah memang tak suka bergaduh @ mencari musuh dengan sesiapa....
Yang itu, CJ & adik beradik salute dengan arwah ayah....
Arwah Ayah tak pernah berkira dengan sesiapa pun...malah jika ada rezeki lebih arwah suka berkongsi....

Teringat masa arwah ayah sihat, boleh pergi berniaga ikan kat pasar....bila tengahari ayah akan pulang dengan bermacam2 barang....ada yang dipesan oleh mak...& ada juga barang yang di beli oleh ayah
pendek kata...dalam peti ais memang penuh dengan makanan @ buah2an....
sebut ajer kat ayah...in sha allah ayah pasti akan beli ......

Ayah memang seorang yang pemurah...tidak pernah berkira dengan sesiapa pun...
Allahuuu robbi....
Kalau bab makan angin @ balik kampung.....ayah memang seronok lau berjumpa ngan sanak-saudara, adik beradiknya.....begitu juga dengan kami selaku anak2nya....
kira talian persaudaraan itu memang erat atas didikan ayah & mak...
mereka juga berpesan "jika ayah @ mak sudah tidak ada, jangan lupa kamu (kami adik beradik) datang sekali sekala jenguk sanak-sedara" baik belah ayah @ mak.....ingat tue...
In sha Allah ayah ....kami takkan lupa.....

Begitu banyak kenangan bersama arwah ayah....lebih2 lagi cik ja...
kerana apa....dulu cik ja pernah sakit sehingga tak boleh bangun kerana kemalangan pada usia kanak2...dan ayah jua lah yang sentiasa mendukung & mengangkat CJ kemana2 tempat untuk berubat kampung.....
Pernah waktu itu, ayah lambat pulang dari pasar....hanya ada pak sedara belah ayah yang ada...
mak memang tak larat nak angkat Cik Ja walau waktu itu CJ masih kanak2...
kudrat wanita...setakat manalah sangat...

CJ berkeras tak nak dengan orang lain....nak tunggu ayah jugak balik...
tapi waktu itu memang tak boleh tunggu...nak x nak kena jugak pak sedara angkatkan....
waktu tue memang CJ teramat malu walaupun hanya sekejap....
Coz CJ memang rapat ngan ayah masa kecil, yelah waktu itu CJ rasa memang CJ anak yang paling bongsu (anak no.3).....tapi bila mak melahirkan adik lelaki CJ (anak no.4) CJ rasa ayah & mak dah tak sayang....(biasalah kan....emosi kanak2 memang macam tue....beza CJ ngan adik_ 6 tahun...)
tue rasa macam x leh terima kenyataan tue.....

Sekarang ini...itu semua hanya tinggal kenangan.....
begini yer rasanya bila kehilangan orang yang tersayang @ rapat....
memang terasa sangat2....
rindu yang teramat.....tak terucap rasanya.....

Al fatihah...buat arwah ayah.....







 Psstt:- rindu yang teramat sangat2....










Rabu, 18 Januari 2017

Perginya seorang Ayah....

Assalamualaikum....

Allahhu...
tak terucap Cik Ja nak cerita kat korang semua....

Tetiba rasa sebak & masih lagi tak percaya apa yang terjadi....
perkara ini berlaku terlalu pantas...namun Cik Ja sekeluarga harus tabah & redha agar roh arwah Ayah bersemadi dengan tenang kat sana....

Dari tahun lepas lagi 2016, ayah dah mula sakit teruk...batuk tak ilang2....ulang alik pergi  klinik...
makan ubat...jap ok jap tak ok.....On & Off...

Bulan Dec'16 baru nie ayah admit kat HTAA kerana dah tak tahan sangat....(sebelum nie dah pernah masuk wad...kena tahan 1minggu, bila doc wat checp up, result tak ada penyakit apa2 pun)...
then bila kali nie ayah masuk wad....doc mula wat CT Scan, check up lebih detail....
& Doc cakap ayah ada ketumbuhan di paru2....yang di panggil "Kanser paru2"_tahap 4
(Ya Allah terduduk kami adik beradik dengar result dari Doc)...

Bukan sebelum nie tak cuba cara tradisional tapi keadaan nya seperti itu juga...
hanya baik sekejap...then sakit balik....
nak tak nak memang kena bawak Ayah jumpa doc jugak....
check up secara moden plaks.....tup2 dengar result begini....
"berat sungguh dugaan Mu..Ya Allah"...
tak teranggung rasanya....dalam bulan yang sama iaitu Dec'16 adik ayah (perempuan) meninggal dunia kerana masalah jantung....(sakit dada).....
Waktu tue ayah pon tak dapat pulang (kemaman) sebab keadaan ayah tidak mengizinkan untuk melawat arwah adiknya.....tetapi masa ayah berasa kat hospital arwah adiknya sempat berjumpa dengannya.....

Cik Ja waktu tue memang tak sempat jumpa....lagi pula keadaan cik ja yang dah nak sarat nie tak berapa elok sangat masuk hospital (utk melawat @ menziarah)...maklumlah sajalah....kan...
tapi Cik Ja mendoakan agar roh arwah mok sedara_ Mok Ara (adik ayah) di tempatkan di golongan orang2 yang beriman....amin3...

Awal tahun 2017....ayah masuk wad lagi...sempat 1 minggu duk kat wad then balik rumah kakak cik ja.....
Kakak Cik Ja cakap...lepas balik dari wad tue...ayah tak berapa nak ada selera makan....
hanya minum sahaja.....berat badan ayah memang dah susut....nampak ketara....
pertuturan tidak seperti dahulu....(kalu dulu boleh jugak dengar ayah nak makan @ minum) tapi nie tak....hanya menganguk sebagai tanda isyarat...

"maaf cik ja tak dapat nak post pic keadaan ayah masa sakit, kerana tak sampai hati nengok keadaannya....biarlah pic semasa sihat nie yang menjadi pengubat buat cik ja & sekeluarga"


12/1/2017 (khamis)

Kakak cik ja dah perasan keadaan lain seperti selalu, dan menyuruh cik ja memanggil mak sedara (adik perempuan ayah) yang duk kat sinie datang tengok....
memang benar....keadaan ayah dah tak berapa nak stabil...seperti dah nazak....
cik ja malam tue datang kat rumah...tengok ayah....buat setakat mana yang mampu....
duduk di sebelah ayah....mengusap tangan nya...mengurut, & cik ja sempat meminta maaf kat ayah...walaupun waktu itu ayah tak dapat bercakap.....
Cik Ja harap ayah dapat memaafkan segala kesalahan cik ja....

Ayah memang tak boleh bangun..hanya berbaring sambil melihat sahaja....
Bila tengok keadaan ayah, memasing terfikir sama ada nak menghantar ayah ke hospital @ tidak kerana risau dengan keadaan ayah....
tapi bila memasing berpakat untuk lihat perkembangan ayah sampai esok....
(jika nampak teruk...terus panggil ambulan....jika tidak biarlah ayah duk kat rumah ajer)...

Adik perempuan ayah malam tue, memang tak balik...
seolah2 dia dapat merasakan bahawa ayah takkan hidup lama sebab sebelum nie adik perempuan ayah selalu berhadapan dengan keadaan orang sakit @ nazak....
dan malam itu adik perempuan ayah tido di situ temankan ayah serta kakak cik ja & sekeluarga....
memasing dah agak segala kemungkinan akan berlaku....
rupa2nya.....

13/1/2017 (Jumaat)

Kul 3.30am..cik ja dapat col yang mana mengatakan Ayah dah tak ada....Innalilah...
waktu tue cik ja memang tak sebak @ menangis (mungkin dah jangka & tak nak beremosi sebab) memikirkan keadaan cik  ja sekarang nie....
tapi dalam hati hanya Allah yang tahu.....
nak tak nak cik ja harus kena kuatkan semangat...redha...pasrah dengan apa yang berlaku...

Bila dah sampai kat rumah kakak cik ja tue, jasad ayah telah di qiamkan, di lap terlebih dahulu oleh jiran2 terdekat (yg mana dia memang ada pengetahuan dalam bab jenazah)....
kerana mengikut apa yang tahu....jika ada orang yg meninggal dunia...haruslah jasad itu di qiamkan, kaki diluruskan, dsb kerana waktu itu...jasad masih lagi lembut...
terima kasih pada yang membantu....

Mengikut perancangan agar jenazah ayah hendak di kebumi sebelum solat Jumaat kerana bila lepas Jumaat risau lambat pulak....
Alhamdulilah semuanya berjalan dengan cepat & sempurna
dari Jenazah di mandikan, di kafankan....serta di kebumikan....segala2 nya berjalan dengan sempurna
walau pun pada pagi itu, hujan turun sekejap....(hujan rahmat)....
Rezeki arwah ayah meninggal pada hari Jumaat_penghulu segala hari...

Ayah meninggal pada 3.30am...
kul 8.30am...van jenazah datang untuk di bawa ke surau bagi memandikan & menkafankan serta menyembahyangkan....
kul 10.30am lebih, segala2 nya telah selesai....
Allahhu ...mudah sungguh urusan pengembumian arwah ayah....

Semua sanak-sedara yang mana jauh @ dekat, sahabat handai, jiran2 yang mengenali arwah ayah datang menziarah mahupun yang mendoakan kesejahteraan arwah ayah
terima kasih di ucapkan.....
budi baik semua tak dapat kami balas.....dah berharap agar semua yang mengenali arwah ayah dapat memaafkan segala kesalahan yang sengaja @ tidak sengaja...

Semoga arwah ayah di tempatkan bersama golongan orang2 yang beriman...
"Ayah tak lama lagi cik ja akan melahirkan seorang lagi anak...cucu buat ayah tetapi sayang Ayah pergi dahulu".....

Maafkan kami Ayah.....
Selama ayah masih hidup, kami dah cuba lakukan yang terbaik buat ayah....
kami berharap agar ayah dapat maafkan kami.....

Semoga ayah tenang di sana......
amin2...


Pic nie masa Cik Ja anak dara...hanya Abang & Kakak cik ja yang dah berkahwin
Ayah & Mak pada waktu ini masih sihat_badan ayah & mak pon berisi kan...
 

Nie pic masa Cik Ja peknen kat Cik Adawiyah....
Ayah masih lagi sihat hanya mak yg x berapa coz ada mengidap penyakit kencing manis & darah tinggi


Nie pic Cik Adawiyah dah genap 1 tahun....
Ayah & Mak x berapa sihat....
tengoklah badan ayah & mak....memasing dah susut....tak seperti dahulu....

"Dari Allah kita datang, dari Allah jua lah kita kembali"...
hanya doa yang dapat kami ucapkan buat arwah ayah tersayang....

Masih terbayang2 teletah @ perangai ayah sewaktu sihat bersama anak2 @ mahupun dengan cucu2 nya.....







 Psstt:- Terasa umpama dalam mimpi, walau hakikatnya ia benar2 berlaku....& baru kami merasakan perasan apabila kehilangan orang tersayang.........
#hargailahibubapakitaselagiada
#berbaktilah






Selasa, 10 Januari 2017

Lembaran baru_2017

Assalamualaikum....

Phewww....punyalah lama CJ tak updated blog nie....
nasib baik password ingat lagi...lau tak jenuh plak nak register bagai....

Tidak terlewat lagi kan CJ nak ucapkan "Selamat Tahun Baru 2017"...
kejap masa berlalu....dah masuk tahun baru....
masa akan berlalu dengan pantas, tanpa kita sedari kan...
sedar tak sedar umur semakin meningkat....anak2 semakin membesar...
cabaran & dugaan datang tidak terduga....

Sebut pasal dugaan & cabaran....memang banyak yang CJ alami selama nie
dah sekarang pon masih ada lagi...
Dengan kesihatan ayah yang sekarang tidak memuaskan, begitu jugak ngan mak CJ (sekarang dh ok sikit)....
Dengan CJ ngah masuk trismester ke-3.....
Fuhh.....besar sungguh dugaan Mu Ya Allah....

....
Usah kata Blog & FB pon dah berminggu tak bukak...
memang tak sempat nak tengok telepon pun...
sedar x sedar bateri dah habisss....
Minggu nie baru CJ ada masa terluang sikit.....update ler apa yang patut..
Bukan CJ tak sayang kat Blog nie....
Blog nie lah diari terbuka CJ....suka kongsi apa saja dengan teman2.....
tak kisahlah ada yang baca @ tidak.....yang penting CJ suka menulis @ mencoret apa yang berlaku
di sekeliling CJ.....
tapi tue lah kan masa yang tidak mengizinkan lagi....
huuuu2....huuu2...


...
Ikutkan orang tua-tua pesan lau kita tengah peknen tak elok selalu beremosi (sedih @ stress) nanti kesian kat baby....
baby akan terikut emosi si ibu.....
sebab tue lah CJ kena kuatkan semangat.....bukan kata CJ nie hati kering..tetapi cuba untuk tidak beremosi setakat nie.....
walaupun seteruk mana dugaan ...seboleh2nya CJ harus kuatkan semangat......In sha Allah


Ok setakat nie sahaja CJ dapat tulis...
In sha Allah nanti ada masa...CJ akan menulis lagi....
Mudah2an ada sinar yang menanti....
amin2...




 Psstt :- Allah takkan menguji hambanya, di luar kemampuannya.....banyakkan bersabar....