Jumaat, 20 Januari 2017

Genap 7 hari...pemergiannya....

Assalamualaikum....

Genap 7 hari arwah ayah meninggalkan kami....
di kala waktu nie....teringat Cik Ja....
ramai kenalan2 arwah ayah datang menziarah.....

Maafkan Cik Ja kerana CJ masih lagi terasa detik2 terakhir bersama arwah ayah
Kami sekeluarga memang terasa kehilangannya....
Kerana arwah ayah suka beseloroh dengan anak2 mahupun dengan cucu2....
begitu juga dengan kenalan2 nya...

Arwah ayah jarang marah pada anak2, cucu2 mahupun kenalan2nya....
setahu CJ ....arwah ayah memang tak suka bergaduh @ mencari musuh dengan sesiapa....
Yang itu, CJ & adik beradik salute dengan arwah ayah....
Arwah Ayah tak pernah berkira dengan sesiapa pun...malah jika ada rezeki lebih arwah suka berkongsi....

Teringat masa arwah ayah sihat, boleh pergi berniaga ikan kat pasar....bila tengahari ayah akan pulang dengan bermacam2 barang....ada yang dipesan oleh mak...& ada juga barang yang di beli oleh ayah
pendek kata...dalam peti ais memang penuh dengan makanan @ buah2an....
sebut ajer kat ayah...in sha allah ayah pasti akan beli ......

Ayah memang seorang yang pemurah...tidak pernah berkira dengan sesiapa pun...
Allahuuu robbi....
Kalau bab makan angin @ balik kampung.....ayah memang seronok lau berjumpa ngan sanak-saudara, adik beradiknya.....begitu juga dengan kami selaku anak2nya....
kira talian persaudaraan itu memang erat atas didikan ayah & mak...
mereka juga berpesan "jika ayah @ mak sudah tidak ada, jangan lupa kamu (kami adik beradik) datang sekali sekala jenguk sanak-sedara" baik belah ayah @ mak.....ingat tue...
In sha Allah ayah ....kami takkan lupa.....

Begitu banyak kenangan bersama arwah ayah....lebih2 lagi cik ja...
kerana apa....dulu cik ja pernah sakit sehingga tak boleh bangun kerana kemalangan pada usia kanak2...dan ayah jua lah yang sentiasa mendukung & mengangkat CJ kemana2 tempat untuk berubat kampung.....
Pernah waktu itu, ayah lambat pulang dari pasar....hanya ada pak sedara belah ayah yang ada...
mak memang tak larat nak angkat Cik Ja walau waktu itu CJ masih kanak2...
kudrat wanita...setakat manalah sangat...

CJ berkeras tak nak dengan orang lain....nak tunggu ayah jugak balik...
tapi waktu itu memang tak boleh tunggu...nak x nak kena jugak pak sedara angkatkan....
waktu tue memang CJ teramat malu walaupun hanya sekejap....
Coz CJ memang rapat ngan ayah masa kecil, yelah waktu itu CJ rasa memang CJ anak yang paling bongsu (anak no.3).....tapi bila mak melahirkan adik lelaki CJ (anak no.4) CJ rasa ayah & mak dah tak sayang....(biasalah kan....emosi kanak2 memang macam tue....beza CJ ngan adik_ 6 tahun...)
tue rasa macam x leh terima kenyataan tue.....

Sekarang ini...itu semua hanya tinggal kenangan.....
begini yer rasanya bila kehilangan orang yang tersayang @ rapat....
memang terasa sangat2....
rindu yang teramat.....tak terucap rasanya.....

Al fatihah...buat arwah ayah.....







 Psstt:- rindu yang teramat sangat2....










Catat Ulasan