Rabu, 23 Mac 2016

Karipap ituuu.....

Assalamualaikum....

Minggu lepas punya cerita....
Alkisah....

Anak tekak teringin nak makan karipap (tak kisahlah inti apa pun)..
dah penah wat 1x....masa tue tak peknen lagi....
lau sesap penah baca blog koi nie dari awal akan perasan...

"Karipap-karipap Cinta"
http://raisa1311.blogspot.my/2012/10/karipap2-cinta.html

Lau tak salah koi wat tue hari Jumaat malam...
plan esok x kerja.....so bleh wat tuk breakfast....
jimat tak yah nak beli nasi lemak @ nasi minyak bagai....
coz tengahari tue plak nak masak plaks....
so makan yang ringan2 dah ler kan...

Then ceritanya.....
1) Koi wat intinyer dahulu (kentang + ayam)...karipap ayam...


ok...dah settel bab inti (suksess), sukoooo....
masa nie CA kacau coz ralik duk main kat depan tue....

2) nak wat kulit karipap plaks,
tengah duk uli tepung nak kasi jadi doh kecik-kecik tue...sebelum nak letak kat acuan tue...
tetibaaa.......
CA datang kat dapur.......
"Ibu....meh...meh...teman adik tengok TV".....sambil tarik tangan koi nie....
 Koi laks...cakap....."Jap...jap...Ibu nak basuh tangan dulu" CA ada kat situ sambil menunggu...


Ingat temankan sekejap tengok TV ok lah kan,
koi pun pergi ke dapur....uli lagi dan lagi.....sambil wat karipap....
tetiba....datang lagi CA...
"Ibu...Ibu...teman adik tgk TV"......
koi laks....lagi sekali......ooook ok.....jap yer....sambil basuh tangan....

salah satu peel CA nie lau duk tengok TV nak kena ada orang temankan...
tak kiralah Ibu & Ayah ker...mesti nak kena ada orang....melainkan ada citer yang CA nengok macam citer Upin & Ipin.....
Koi panggil pon wat2 tak dengar (bertuah sungguh)

nie laks citer tak menarik ...tapi nak suh orang temankan jugak.....
kekadang tv terbukak.....CA duk main......tapi nak kena ada peneman...

dah macam charlie chaplin plak.....koi nie...
jap g kat depan...tgk CA ralik....cepat-cepat wat karipap.....
last-last CA dah tak tahan nengok koi nie...
terus nangis....asyik kena tinggal sorang2...
walhal ruang tamu ngan ruang dapur ...dekat jerk pongggg.....aiishhhhh CA nie....

Ibu ngah excited nie nak wat karipap....
huuuu3....

nak tak nak.....hold kan adunan tue....layan dulu CA nie sampai tertido....
last-last .......hanya 10biji sahaja yang dapat di selamatkan....
dari 1kg tepung gandum =  10biji....shj....
korang rasa......kat mana lagi lebihan tepung tue....
koi buang daaa.....
yelah asyik wat tak jadi....uli lagi........tak jadi uli....
pah ke sudah.....ngan CA memanggil ngan nyaringggg nyer...
konsentrasi tue ilang *salahkan CA plaks*


adventure betul koi nie .....
nak wat karipap jerk pong....
haduuuusss.......


Hanya ini dapat buat.....simpan dalam peti......
esok baru goreng tuk breakfast....


Fuhhh....cabaran betullll.....

Ke esokkan pagi nyer...
Tue diaaa.....
Karipap Ayam.....
Cik Abang bawak bekal sikit g opisss......
heee3......

nie dah 2nd wat.....
lau masuk 3rd macamaner yer...





 Psstt:- cabaran betul nak wat kuih.....



Catat Ulasan